Адаптација деце
Транзиција из породице у вртић
Полазак у вртић за дете, углавном представља прво одвајање од родитеља на дуже време. То је сасвим нова животна ситуација на коју треба да се привикнe. Период адаптације подразумева време потребно детету да се навикне и прихвати колектив, као нову средину, без присуства родитеља. Стицање поверења у васпитно особље, навике, социјализација, рутине и ритуали које вршњачка група доноси, за дете су новина и доживљај који треба да преради и прихвати као саставни део живота.
Свако дете је индивидуа, са потребама, осећањима, интересовањима, па се тако разликују и процеси адаптације деце. Темпо и начин прилагођавања, осим од карактерних црта, зависе и од искуства које дете са собом носи, односа са родитељима, ставовима родитеља у вези вртића, али и од састава и величине васпитне групе…
Због свега наведеног, унапред се планира адаптација за свако дете и прилагођава темпу који је најефикаснији најпре за дете, а онда и за родитеља, васпитача, осталу децу.
ПРЕПОРУКЕ ЗА РОДИТЕЉЕ ПРЕ ПОЛАСКА У ВРТИЋ:
-Разговарати са дететом о вртићу, кроз игру дочарати му сам живот деце у вртићу
-Повести га у необавезну посету вртићу, где може да види простор, осталу децу како се играју
-Упознати се са васпитачем и дати му све значајне информације о детету,
-будите отворени (степен детететове самосталности, хигијенске и навике у исхрани, здравствени статус, евентуалне посебности, потешкоће…)
-Ускладите ритам активности код куће са организацијом активности у вртићу
-Организујте своје време како би сте могли да испратите дететову адаптацију, односно скраћен боравак у вртићу
ПРЕПОРУКЕ ЗА РОДИТЕЉЕ ПРИ ПОЛАСКУ ДЕТЕТА У ВРТИЋ
-Планирајте полазак детета у вртић по могућности када нема других стресних догађаја за дете (рођење детета, запошљење мајке, развод родитеља…), односно одложите док се дете навикне на њих
-Планирајте ко ће долазити по дете током адаптације, односно скраћеног боравка у вртићу
-Дете осећа Ваше емоције, не показујте несигурност, оклевање пред њим, будите одлучни и смирени када га доводите, без дугих опраштања или ,,бежања” од детета
-Поштујте време доласка по дете које је договорено са васпитачем
-Имајте разумевања за дететове реакције (које могу ићи од плача, раздражљивости, одбијања доласка у вртић, веће потребе за близином мајке, поремећаја апетита, сна до регересија у понашању, враћање на раније ступње у развоју, честе прехладе, агресивност…). Пружите му утеху, одвојите времена само за дете. Ове реакције су привремене, престаће када се дете навикне на колектив.
-Све информације од значаја благовремено поделите са васпитачем
-Дозволите детету да понесе у вртић своју омиљену играчку, ћебенце, то ће му уливати сигурност
ПОЛАЗАК У ВРТИЋ ПРЕДСТАВЉА СТРЕС КАКО ЗА ДЕТЕ ТАКО И ЗА РОДИТЕЉА, АЛИ ТО ЈЕ ПРОЦЕС КОЈИ ЈЕ ПРИВРЕМЕН, КРОЗ КОЈИ МОРАЈУ ДА ПРОЂУ СВА ДЕЦА!
УПИСОМ ДЕТЕТА У ВРТИЋ ДОБИЈАТЕ ПАРТНЕРА У ВАСПИТАЊУ И ОБРАЗОВАЊУ ВАШЕГ ДЕТЕТА!
ДОБРОДОШЛИ!
Транзиција из јаслене у млађу васпитну групу
У циљу што лакше транзиције из јаслене у млађу вртићку групу Оквирним планом транзиције предвиђен је низ активности:
-Размене информација о деци и породицама између васпитача и медицинских сестара васпитача,
-Постепено упознавање васпитача и деце, кроз посете васпитача
-Упознавање родитеља са организацијом рада и специфичностима васпитне групе
-Посете медицинских сестара васпитача млађој васпитној групи, учешће у заједничким активностима, пројектима
Транзиција из вртића у школу
Прелазак из вртића у школу за дете и за родитеље представља нови животни изазов. У том циљу важно је припремити се за нове сусрете и нове ситуације. Као добар начин припреме јесте:
-Повезивање вртића и школе, тј васпитача и учитеља ради размене информација о деци и упознавања простора и организације школе
-Заједничке активности школе и вртића
-Међусобне посете
-Размене информација о деци између васпитача и стручних сарадника ОШ и учитеља
-Посета васпитача школи и конкретном детету коме је потребна додатна подршка у адаптацији
Транзиција деце са сметњама у развоју на свим нивоима
Транзициони период за децу са сметњама у развоју прати бројне препреке институционалне, физичке и друштвене. Зато се морају спровести планске активности усмерене на окружење детета и пружити помоћ породици детета са саметњама:
-Размена информација о потребној додатној подршци детету, између родитељ и васпитача и медицинских сестара васпитача
-Интензивна сарадња између васпитача и учитеља
-Међусобне посете на свим нивоима
-Посета васпитача групи/ школи и конкретном детету коме је потребна додатна подршка у адаптацији на свим нивоима
-Упознавање родитеља са организацијом рада и специфичностима васпитне групе на свим нивоима.
Кутак за родитеље
Сарадња са породицом
Унапређивање сарадње са породицом и њено активно укључивање у живот и рад вртића, јесте један од приоритетних задатака у раду наше Установе.
Устаљени облици сарадње су:
- Укључивање родитеља у процес адаптације
- Пано за родитеље
- Индивидуални разговори
- Општи/групни родитељски састанци
- Дан отворених врата
- Укључивање породице у планирање и реализацију васпитно-образовног рада
- Приредбе и изложбе
Сарадња са породицом реализује се у складу са изабраним темама. То подразумева: испитивање потреба и интересовања деце и породице као и уважавање истих; укључивање родитеља у реализацију одабраног пројекта/темеу функцији посматрача, партнера или носиоца активности током године; реализација радионица за децу и родитеље; израда игровног материјала.
Како припремити дете за полазак у вртић
Полазак у вртић представља велику промену у животу вашег детета. Дете које је до сада живело у сигурној и заштићеној породици, први пут се одваја од родитеља и одвојено проводи значајан део дана. Уласком у колектив дете је приморано на вишеструку адаптацију: уместо родитеља треба да прихвати васпитача, да борави са већим бројем деце у новом простору, мора да прихвати нови ритам спавања, неге исхране....Како ће протећи период адаптације, са каквим пратећим манифестацијама, колико ће дуго трајати, зависи првенствено од личности појединог детета, али и од става родитеља.
Родитељи у великој мери могу да помогну детету адеквазном и правовременом припремом.
Дете се плаши непознатог. И пре него што дете упишете у вртић разговарајте о променама које дете очекује. Сваку погодну прилику искористите за разговор, који обавезно мора бити у пријатном тону и којим ћете детету приближити неке аспекте од живота у вртићу. Такође, можете се играти вртића.
Нипошто дете немојте плашити вртићем, нити му претити са њим ("Видећеш ти када пођеш у вртић....")
Дете ће се пријатније осећати уколико пре поласка у вртић бар делимично упозна средину и људе у њој. Поветите дете са собом када га будете уписивали. Пре него што крене у вртић прошетајте пар пута до вртића , нека дете упозна зграду и двориште. У периоду када су деца и васпитачи у дворишту дете се може упознати са њима.
Омогућите детету везу са кућом-уколикото жели, нека у вртић понесе своју омиљену играчку. Први дан у вртићу нека буде краћи. У поподневним сатима посветите детету мало више времена и пажње кроз заједничке активности. Али, немојте нипошто бити болећиви према новом кораку у животу вашег детета, већ га охрабрите.
Уважите промене које уочите у понашању детета. У периоду адаптације дете може манифестовати облике понашања који нису за њега уобичајени нпр. поремећај спавања, одбијање хране у вртићу, агресивност, плачљивост, раздражљивост.....
Малишани очекују да се њихове потребе задовоље одмах и без одлагања. Распитајте се код васпитача какав је ритам живота у вртићу и на време почните дете да навикавате на њега (раније устајање, поподневно спавање и оброци у одређено време...)
Дете овог узраста изузетно разуме говор емоција. Уколико сте Ви несигурни, напети и пуни неповерења према средини у којој дете остављате, то ћете пренети на ваше дете. Од изузетног је значаја да Ви разрешите личне дилеме везане за дететов полазак у вртић и да заузмете становиште да ће вашем детету бити добро у колективу. Што сте Ви убеђенији у то, то ће и ваше дете пре имати такав став.
Нека ваше поздрављање са дететом буде нежно, али кратко и са пуно одлучности. Дуго поздрављање детету ће само пренети поруку да се Ви колебате, и да ће уколико настави са плакањем, успети да Вас убеди да одустанете од намере да га оставите у вртићу.
Када ваше дете крене у вртић од изузетне је важности да га редовно доводите у колектив. После сваког одсуствовања следи нова, по правилу тежа адаптација. Да би несметано могла да учествују у дневним активностима деце треба да буду и адекватно одевени-у одећу која је комотна, која не спутава и у којој могу несметано да се играју, без страха да ће се испрљати.